Zeven valkuilen voor een financieel gezonde onderneming!

Zeven valkuilen voor een financieel gezonde onderneming!
Veel kleine mkb-bedrijven zien hun financiële administratie als een sluitpost / lastpost. Ze doen dit vaak snel om er maar weer vanaf te zijn. De meeste eigenaren van eenmanszaken, vof-bedrijven en zzp’ers stappen hiermee onbewust in bekende en klassieke valkuilen voor een financieel gezonde onderneming.

Je administratie niet op orde?
Er worden zaken vergeten, er wordt niet het optimale aan aftrekposten opgevoerd (je betaalt dus gewoon te veel belasting), je hebt vaak geen direct inzicht in de financiële situatie van je bedrijf en het doen van aangiftes kost vaak erg veel tijd!

Een financieel gezonde onderneming
Wanneer je erin slaagt om deze valkuilen te omzeilen, zul je zien dat je veel meer geld kunt besparen en veel meer inzicht krijgt, waardoor je beter je bedrijf kunt sturen. Bovendien zul je merken dat als je de administratie van je onderneming op orde hebt, er veel minder fouten worden gemaakt en je te allen tijde direct inzicht hebt in hoe je bedrijf ervoor staat.

Speciaal voor kleine mkb-bedrijven die zich hierin herkennen, heb ik dit artikel geschreven. Niets is zo fijn om je volledig te kunnen richten op jouw kernactiviteiten in de wetenschap dat je onderneming financieel en administratief goed in elkaar steekt!

Zeven valkuilen voor een financieel gezonde onderneming
Hieronder zeven valkuilen die wij bijna altijd tegenkomen bij nieuwe klanten die zich bij ons aanmelden.

In hoeveel valkuilen ben jij wel eens gestapt?

1. Btw onjuist berekenen
Het berekenen van de te betalen btw lijkt op het eerste gezicht vrij simpel. Maar vaak worden hier essentiële punten vergeten. Weet jij welke kosten wel mee berekend mogen worden in de btw en welke niet? En hoe je btw berekent over buitenlandse facturen?

2. Administratie in Excel bijhouden
De meeste van onze klanten deden voorheen hun boekhouding vanuit Excel. Lekker simpel en het kost niets. Maar de kans op fouten hierbij is behoorlijk groot. En ook het verkrijgen van inzicht (op hoofdniveau) is met een programma als Excel behoorlijk lastig.

3. Belastingregelexpertise
Als ondernemer / eigenaar van een mkb-bedrijf weet je vaak wel wat van belastingen, maar de kleine regels, de uitzonderingen en de vele mogelijkheden voor extra aftrekposten ken je vaak niet. Onze expertise ligt juist op dit vlak, om samen met onze klanten alle van belang zijnde belastingregels toe te passen, om maximaal voordeel te behalen.

4. Aftrekposten laten liggen
De bekendste aftrekposten worden meestal goed toegepast. Maar het zijn juist de op maat mogelijkheden tot extra aftrek die vaak niet worden toegepast. Ook omdat de Belastingdienst continu wijzigingen doorvoert en nieuwe aftrekposten creëert. Zodra wij jou begeleiden met jouw financiële administratie, weet je zeker dat we geen aftrekpost overslaan. Maximale besparing!

5. Niet gebruikmaken van de moderne technologieën
Een administratie in Excel is niets meer dan een kaartenbak. Zodra je gebruik gaat maken van degelijke financiële boekhoudingssoftware, is de kans op fouten nul, kun je te allen tijde zien hoe je ervoor staat en is het invullen van je aangiftes nog maar een fluitje van een cent.

6. Geen inzicht in je financiële administratie
Hoe staat jouw bedrijf er vandaag voor? Wat is de te verwachten winst op dit moment? Hoeveel belasting zul je over het hele jaar betalen? Heb je hiervoor al een reservering gemaakt? Vooral het hebben en krijgen van financieel inzicht in jouw bedrijf is een van de directe resultaten van het klant zijn bij Den Hartog Ondersteuning.

7. Fouten in facturen
Vaak blijkt dat als je zelf facturen maakt, hierbij heel wat zaken fout kunnen gaan. Niet fijn als de Belastingdienst een keer een controle doet. Vaak worden echter ook zaken vergeten waardoor je geld misloopt.

Deze zeven valkuilen komen veel voor bij kleine mkb-bedrijven. We hadden het artikel net zo goed ‘De twintig valkuilen voor een financieel gezonde onderneming’ kunnen noemen, want naast bovenstaande punten zijn er nog veel meer valkuilen waar je als ondernemer makkelijk in kunt trappen als je niet beschikt over de juiste software, expertise en ervaring op dit gebied.

Ook een financiële gezonde onderneming?
Dan nodigen we je van harte uit op ons vrijblijvende spreekuur. We kijken met je mee en kunnen direct al aangeven welke resultaten je kunt verwachten. Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk dan ons all-in pakket. Dan weet je zeker dat alles goed geregeld wordt!

Over de auteur
Bas den Hartog is eigenaar van Den Hartog Ondersteuning. Den Hartog Ondersteuning begeleidt kleine mkb-organisaties op het gebied van onder andere het voeren van de administratie en het toepassen van belastingtips. Hierdoor heb je niet veel omkijken meer naar jouw financiële administratie en altijd inzicht hoe je bedrijf ervoor staat!

Contact
Heb je een vraag of wil je een afspraak maken voor een persoonlijke kennismaking? Laat dan hieronder een bericht achter of bel ons op nummer 030-3200059.

Naam

Mailadres

Telefoonnummer

Onderwerp

Toelichting